logo computermeester
computermeester.be
Home  I   Speeltijd  I   Contact
Kleuters
1e leerjaar  I   2e leerjaar  I   3e leerjaar  I   4e leerjaar  I   5e leerjaar  I   6e leerjaar

Solitaire - Patience - Kaartspel

Score: 0

Spelregels van het kaartspel patience

Het kaartspel patience kan je op je eentje spelen.

Het kaartspel patience klaarleggen

De computer legt de kaarten als volgt voor je klaar:

  1. De 52 kaarten (dus geen jokers) worden geschud.
  2. Horizontaal 7 kaarten, met de achterkant naar boven gericht, naast elkaar leggen. Daarna 6 kaarten op dezelfde manier vanaf de 2de tot de 7de kaart, Vervolgens 5 kaarten vanaf de 3de tot de 7de kaart, steeds met de achterkant naar boven gericht. Daarna 4 kaarten vanaf de 4de kaart tot de 7de kaart, enzovoort. De 7de stapel heeft dus 7 kaarten.
  3. De bovenste kaart van iedere stapel wordt omgedraaid.
  4. De overblijvende kaarten zijn de ‘draaikaarten’.
  5. Boven de 7 stapels zijn vier ruimtes voor de azenstapels, voor elke kleur ( kleuren: schoppen (♠), harten (♥), klaveren (♣), ruiten (♦)).

Doel van patience

Het doel van het spel patience is om alle kaarten, op de azenstapels te krijgen. Er is een azenstapel voor de harten, de schoppen, de klaveren en de ruiten. De kaarten in deze azenstapels worden in oplopende volgorde naar daar verplaatst, de aas eerst, daar na de 2, de 3, ..., boer, vrouw en bovenaan de heer.

Spelregels patience

Van zodra je een aas ziet kan je die naar de azenstapel verplaatsen. Zie je een 2 en een reeds een aas van dezelfde kleur in de azenstapel, dan kan je die 2 ook naar de azenstapel verplaatsen, ...

Stapels kaarten

Om bij de omgedraaide kaarten in de stapels te komen, moet je de bovenste kaart trachten te verplaatsen. Je mag een kaart naar een andere stapel verplaatsen naar een stapel met een kaart van de tegenovergestelde kleur die in waarde één meer heeft. Bijvoorbeeld: een zwarte 3 mag je op een rode 4 plaatsen, een rode boer mag je op een zwarte vrouw leggen.

De aas heeft in patience de waarde 1, en heeft dus niet de hoogste waarden.

Als je een kaart van een stapel verplaatst, en daardoor een omgedraaide kaart boven ligt mag je deze omkeren. Zo zie je steeds andere speelkaarten. Een aas verplaats je naar de azenstapel.

Als je een reeks opeenvolgende kaarten open hebt liggen (bijvoorbeeld rode vrouw, zwarte boer, rode 10 en een zwarte 9), dan kan je deze hele rij verplaatsen naar een zwarte heer.

Draaikaarten

We hebben nog een stapel 'draaikaarten' liggen. Deze worden de 'stock' genoemd. Als je kaarten uit de stapels meer kan verplaatsen, mag je, per drie tegelijk, kaarten uit de 'stock' omdraaien. De derde kaart mag je verplaatsen naar de stapels als dat mogelijk is. Als de stock helemaal omgedraaid is, mag je deze weer in de beginpositie leggen, en opnieuw per drie omdraaien.

Uitgespeeld?

Het spel is uitgespeeld als alle kaarten in de azenstapels liggen. Het spel stopt als je geen kaarten meer kan verplaatsen.

Copyright © 2009- Computermeester.be comm.v. All rights reserved.